V. Kouba
Eradikace animálních infekcí přenosných
na člověka a spolupráce veterinární služby s lékařskou službou
(Pro Seminář „Hrozba epidemii a současné možnosti
surveillance“, Senát České republiky, 8. ledna 2008)
Dnes je v animálních populacích známo kolem jednoho tisíce druhů infekčních nemocí vyvolaných viry, bakteriemi, plísněmi a parazity schopných se reprodukovat a šířit horizontálně i na další generace. Skoro dvě stovky z nich jsou přenosné na člověka, označované často jako zoonózy. Mnohé z nich mohou vyvolat vážné onemocnění končící i smrtí člověka. Některé mohou být zneužity jako bojové biologické prostředky. Mezi známé zoonózy patří např. antrax, vozhřivka, vzteklina, bovinní tuberkulóza, bovinní brucelóza, salmonelózy, listerióza, leptospiróza, toxoplasmóza, atd. V poslední době se objevily dosud neznámé nebezpečné zoonozy jako BSE vyvolaná priony, Ebola viroza, aviární influenza H5N1, atd. Jednotlivé druhy zoonoz se vyznačují nekonečnou variabilitou typů, subtypů, kmenů včetně mutantů komplikující jejich diagnostiku a opatření k jejich kontrole a vymýcení. Při tom výskyt a formy zoonoz v každé zemi jsou jiné a v jiných fázích vývoje.
Eradikací rozumíme
vymýcení infekčního onemocnění včetně specifických patogenů ve vnějším
prostředí. Importovat infekci může být dílem okamžiku, ale eradikovat ji je
velmi náročné, často dlouhodobé, pokud vůbec je to reálné. Problém je nejen
v časnosti odhalení, ale i v metodách diagnostiky, prevence, kontroly a
vlastního eradikačního procesu. Pro úspěšné ozdravování je nezbytné odhalit co
nejdříve všechna ohniska, což si vyžaduje rozsáhlá, náročná a nákladná
vyšetřování příslušných populací počínaje klinickými, epidemiologickými a
epizootologickými metodami konče laboratorními etiologickými testy. Na základě
výsledků se stanovuje strategie a konkretní opatření jako je izolace nemocných
zvířat a chovů, vyřazení a náhrada nemocných zdravými, asanace apod.
Česká republika má bohaté zkušenosti s bojem proti
infekcím zvířat přenosným na člověka jakož i dlouhodobou tradici úzké
spolupráce mezi oběma službami. Hlavními iniciátory boje proti těmto nemocem byli v oblasti veterinární medicíny Prof. Dr
Antonín Klobouk z Vysoké školy veterinární v Brně a v oblasti humánní medicíny Prof. Dr
Karel Raška, ředitel Ústavu epidemiologie
a mikrobiologie Státního
zdravotního ústavu v Praze. Oni
a jejich žáci zanechali hlubokou stopu i v mezinárodním měřítku.
Skoro před sto lety byly zahájeny diskuze o situaci
v zoonozách a o opatřeních proti nim. Jako příklad lze uvést Masarykovu
ligu proti tuberkuloze. Profesor Klobouk ve svém vystoupení na I.
Československém vědeckém sjezdu protituberkulosním v Praze v květnu
1923 zanalyzoval kritickou situaci v bovinní tuberkulóze a navrhoval ozdravovací akci
organizovanou státem. Současně navrhl ověřené metody („najít a odstranit“ jakož
i Bangovu metodu odchovu zdravých telat v tuberkulózních chovech), které došly u nás k širokému uplatnění až od
padesátých let minulého století. Přítomný Dr Voráček, rada Ministerstva
zemědělství reagoval, že „navrhovaná
opatření jsou vskutku ideální, avšak se strany státu by vyžadovala ohromného
apparátu a právě z toho důvodu lze předvídati neproveditelnost této akce.“
Po válce byla prioritou eradikace pro člověka smrtelné
vozhřivky (poslední případ u koní v r. 1955) a slintavky (např. v r. 1952
bylo v republice přes 5.212 slintavkových obcí). Nejúspěšnější ozdravovací akce v minulém
století byla eliminace bovinní tuberkulózy
a eradikace bovinní brucelózy. První
celostátní opatření bylo zavedeno prostřednictvím Směrnice proti bovinní
tuberkulóze a brucelóze vydáné ministerstvem zemědělství
v r. 1951. Teprve po letech intenzivních příprav spočívajících: ve
sjednocení veterinární služby v r. 1951, v posílení stavu veterinárních
lékařů novými přírůstky z Vysokých škol
veterinárních v Brně a nově v Košicích, v založení předmětu a kateder
epizootologie (kde jsem měl to čest od začátku pracovat u Prof. Dr Klobouka,
zakladatele československé epizootologické školy), ve vybudování a vybavení
sítě diagnostických laboratoří ve všech krajích, ve vybudování Výzkumného
ústavu veterinárního lékařství, ve zřízení dvou Ústavů pro doškolování
veterinárních lékařů, ve vybudování krajských a okresních veterinárních
zařízení, ve zřízení sítě krajských a okresních epizootologů a jejich
vyškolení, v zajištění výroby
specifických diagnostických prostředků, ve vybavení veterinární
služby nezbytnými materiálními
prostředky jakož i v zajištění potřebných finančních zdrojů. Klíčová byla
podpora zejména zemědělské veřejnosti a vládních
orgánů získaná díky účinné argumentaci o nutnosti a reálnosti programu.
V r. 1957 jsme obě nákazy prohlásili za nejvyšší
priority veterinární služby s následným přizpůsobením všech složek a
činností organizace. Na základě komplexní analýzy byly navrženy a schváleny
termíny pro ozdravení skotu od brucelózy
do r. 1965 a od tuberkulózy do r. 1968
a to bez celostátního snížení stavů a
produkce skotu jakož i bez snižení životní úrovně chovatelů. Intenzivní
přípravy zacílené k těmto termínům zahrnovaly také několikaletou
mobilizaci a školení pracovníků veterinární služby.
Několikaleté experimenty v různých podmínkách
pomohly vybrat strategii a metody k praktické aplikaci. Hlavní princip
ozdravování spočíval ve využití přirozeného reprodukčního cyklu k postupnému
nahrazení nemocných zvířat a chovů v republice novou zdravou izolovaně
odchovanou generaci. To si vyžadovalo mimořádně náročnou centrálně řízenou
organizaci přesunů zdravého skotu a diferenciaci výkupu masa a mléka
k zajištění plánovaného zásobování obyvatel těmito komoditami.
Koncem roku 1958 byly vydány komplexní metodické pokyny
k zahájení celé akce včetně vyhlášky ministra zemědělství obsahujících
povinností chovatelů a národních výborů.
Současně byly vydány detailní instrukce pro postupy veterinární služby
umožnující pružně řešit individuální případy, neboť každý byl jiný. Byl zaveden
nový informační systém k hodnocení a zpřesnování programu na všech úrovních.
Přípravy vyvrcholily usneseními federální vlády v r. 1958 a zejména
v r. 1959 o postupné likvidaci obou
nákaz s úkoly pro rezortní ministry a pro národní výbory všech stupnů.
Vláda současně jmenovala 8-člennou komisi pro mezirezortní koordinaci tohoto
programu. V komisi jsem byl i já z funkce hlavního epizootologa
republiky odpovědného po stránce odborné za tento program. Předsedou byl
Dr. Ladislav Polák, ředitel veterinárního odboru ministerstva zemědělství. Za
rezort zdravotnictví byli jmenováni Doc.Dr Vilém Škovránek, hlavní hygienik republiky a Prof. Dr. Raška, kteří významně podporovali
naše návrhy. Analogicky byly ustanoveny protinákazové komise v podobném
složení na Slovensku, ve všech krajích a okresech. Jedno z prvních
opatření bylo zavedení plošné povinné pasterace konzumního mléka jako opatření
chránící konzumenty před infekcemi přenosnými mlékem. Prof. Dr. Karel Raška patřil
mezi iniciátory tohoto opatření.
Základem ozdravovacích akcí bylo odhalení všech znalost
ohnisek díky rozsáhlým vyšetřováním pomocí specifických testů veškeré populace
skotu. V r. 1959 celostátní průzkum populace skotu odhalil tuberkulózu ve více než 10 tisících obcí a brucelózu v 654 obcích. Ke zjistování
situace každoročně narůstaly počty vyšetřeného skotu. Např. v České
republice v r. 1957 přes 2 miliony
a v r. 1967 již přes 6 milionů tuberkulinací; v průběhu 1957-1968 bylo v České
republice provedeno 55 milionů tuberkulinací. To představovalo velikou zátěž
pro méně než dva tisíce veterinárních lékařů, jejichž role byla klíčová.
Skot se současně vyšetřoval na brucelózu a to sérologicky a alergicky (užíval se
F-alergen Dr. Koláře). Např. v r. 1959 bylo vyšetřeno půldruhého milionu
kusů skotu, především dojnic. Bylo upuštěno od vakcinace, vylučování
jednotlivých positivních zvířat nevedlo k rychlému ozdravení a proto
v konečné fázi se uplatnila radikální metoda depopulace.
V r. 1964 bylo dokončeno mimořádně náročné
ozdravování skotu od brucelózy a v
r. 1968 od tuberkulózy.
V rámci celého Československa bylo nutno nahradit jeden milion nemocných kusů skotu izolovaně odchovanými
zdravými zvířaty. V rámci ozdravovací akce bylo přesunuto 1.2 milionu
zdravých k náhradě nemocných kusů skotu. Na subvencích bylo proplaceno
přes jednu miliardu korun. Po úspěšném dokončení obou programů, skončily i nové
případy u lidí z domácích zdrojů. Tento stav se podařilo udržet dodnes.
Cílená vyšetřování dosahující stovky
tisích testů pokračují i dnes k ujištění, že republika je stále prostá
těchto zoonóz. Na základě komplexní
analýzy, Komise Evropské Unie, tj. její nejvyšší výkonný orgán, se v r.
2004 usnesla a publikovala ve svém Úředním listu, že Česká republika je prostá
bovinní brucelózy a tuberkulózy, což se nedá říci o převážné většině
původních a nových zemí Evropské Unie. Ty představují pro nás riziko
znovuzavlečení.
Především díky ozdravovacím programům v živočišné
výrobě, tj. nejen u skotu, byla v sedmdesátých letech docílena
soběstačnost ve výrobě masa a mléka. To umožnilo minimalizovat až zastavit
dovozy zvířat a masa a udržet dobrou nákazovou situaci. Soběstačnost
v potravinách živočišného původu nahrazující riskantní dovozy
z neznámého prostředí je nejlepší a nejlacinější ochranou před zavlečením
animálních infekcí.
Úspěšný byl i program proti mimořádně nebezpečnému
antraxu, jehož poslední případ u zvířat byl hlášen v r. 1977. Vynikající
výsledek představuje vymýcení vztekliny, neléčitelné smrtelné nákazy pro lidi.
Poslední případ byl zjištěn u zvířat v r. 2002. Riziko znovuzavlečení
trvá, neboť všechny okolní státy vzteklinu stále mají. Intensivní
surveillance spočívající v laboratorním vyšetřování podezřelých zvířat
pokračuje.
Pro úspěšný program proti nákazám přenosným ze zvířat na
lidi je nezbytná úzká spolupráce dobře
vybavených a organizovaných veterinárních a lékařských služeb. Ta spočívá
především ve vzájemné rychlé informaci o
nových případech zoonóz nebo
podezření z nich a v pravidelné výměně informací o těchto innfecích. Spolupráce se realizuje na
všech úrovních řízení zejména v rámci protinákazových komisí, mezi epidemiology
a epizootology, mezi diagnostickými laboratořemi obou služeb, při vyšetřování
ohnisek zoonoz, při společných výzkumech,
publikacích, postgraduálních školení,
atd. Nelze opomenout ročenku
„Surveillance antropozoonóz“,
kde o situaci v zoonózách a o
výsledcích vyšetřování informovaly referenční pracoviště obou služeb. Vzpomínám
na úzkou spolupráci také s Dr. Antonínem Kazmarem, epidemiologem
ministerstva zdravotnictví, se kterým jsme se střídali v řízení
národní komise proti zoonozám, na další spolupracovníky v boji proti
bovinní tuberkuloze a bruceloze jako byli Dr. Rudolf Křivinka, Dr Milan Kubín,
Dr Ladislav Šula, Dr Ctirad John a další.
Prof. Dr. Raška i po odchodu do Ženevy v r. 1963 se stále zajímal o výsledky boje proti bovinní tuberkulóze a brucelóze.
Největší radost měl z detailní zprávy, kterou jsem mu zaslal v r.
1965 o eradikaci bovinní brucelózy,
kdy se naše republika zařadila mezi první země na světě. Naše veterinární
služba ztratila v osobě Prof. Rašky neúnavného spolupracovníka
ochotného kdykoliv vypomoci radou, činem
či konstruktivní kritikou. Prof. Raška vždy podporoval ozdravovací programy v animálních
populacích a co nejužší spolupráce s veterinární službou byla pro něj
samozřejmostí.
Několik slov k hrozbě
epidemii. Riziko zavlečení animálních infekcí je dnes podstatně větší než v minulosti. Rozsah
a intenzita mezinárodního obchodu se zvířaty a jejich produkty neustále
narůstají stejně jako vzdálenosti mezi vývozními a dovozními státy (i z jednoho
konce světa na druhý). „Dohoda o sanitárních a fytosanitárních opatřeních“
Světové Organizace Obchodu (WTO) a „Kód
pro obchod“ Mezinárodního úřadu pro nákazy zvířat (OIE) z poloviny devadesátých let místo
zvýšení snížily nároky na zdravotní
kvalitu těchto komodit. Účelem těchto dokumentů bylo usnadnit vývozy i na úkor
zdraví zvířat a lidí dovozních zemí, jejichž důsledná ochrana žádající
bezinfekční komodity byla označena za tarifní bariéru, přesto, že tuto bariéru
představují infekce ve vývozních zemích. Není bráno v úvahu, že každá země
má jinou nákazovou situaci a jiné
podmínky pro její kontrolu. Není respektováno, že infekce jsou dynamickým
biologickým fenoménem s velmi variabilním charakteristikami, které se
nevejdou do žádné administrativní šablony nebo matematických modelů. Výrazně se
snížily nároky na zdravotní kvalitu těchto komodit, tj. dokonce se nevyžaduje
garance, aby byly prosté patogenů animálních infekcí. Zminimalizoval se státní
sanitární dozor exportu. Kde není kontrola, a ty není nikdy dost, tam je
živná půda pro korupci. Ve vývozních zemích se z ekonomických důvodů zminimalizoval
rozsah preventivních vyšetřování a tak většinou se celková nákazová situace
nezná. Celonárodní ozdravovací programy
se stávají velkou vzácností. Dochází k vědomé mezinárodně organizované
nezvratné globalizaci animálních infekcí obchodem. Místo globalizace zdraví
dochází k nenapravitelné globalizaci animálních infekcí způsobujících utrpení a
smrt a tak ohrožujících život na naši planetě. Jde o vědomě organizovanou
kontamimnaci světového ekosystému.
Bohaté vývozní státy, i přes mezinárodní kritiku, vydatně
subvencují živočišnou produkci a její vývoz, často s velmi omezeným
ohledem na zdravotní nezávadnost, vytvářeje konkurenci, kterou nemohou
dovozní státy bez odpovídajících subvencí zvládnout a tak jsou stále více
závislé na riskantním zdravotně negarantovaném dovozu ze zcela neznámého
prostředí.
Podstatně byly zredukovány informace o nákazové situaci
v zemích vývozu. Současný globální informační systém o výskytu a šíření
animálních infekcí mezinárodně sledovaných poskytuje, až na vyjímky, podstatně méně
informací než dříve. U převážné většiny zoonóz
není povinnost mezinárodního hlášení, tzn. že se nesledují a tak se mohou volně
šířit obchodem. Rizika zavlečení animálních infekcí začínají ve vývozních
státech, které podle světových ročenek s oficiálními údaji neznají dobře
vlastní nákazovou situaci. Z ekonomického hlediska výrazně snížené počty
veterinárních lékařů veřejné služby mnohde nestačí animální vývoz důsledně
kontrolovat (někde jen administrativně)
a exportované zboží často ani nevidí. Protože lze vyvážet i komodity,
které nejsou prosté zárodků infekčních nemocí, vývozní státy mající zájem na
minimálních nákladech, nejsou motivovány k náročným ozdravovacím akcím ani
k nezbytné surveillance opírající se o aktivní vyhledávání ohnisek,
zejména formou cílených a plošných preventivních vyšetřování. Dalším vážným
nebezpečím jsou ilegální dovozy.
Největší potíž je včas odhalit zavlečenou infekci, izolovat její ohniska a docílit její vymýcení. To není často reálné a nákaza se může šířit např. u syrových potravin i prostřednictvím rychlé široké distribuce. Problémem je, že infekce se většinou šíří skrytě bez specifických klinických příznaků a tudíž ne všechny případy jsou hlášeny a ne všechna ohniska odhalena. Dokonce v jedné z nejvyspělejších zemí byl publikován údaj, že pokud se hlásí jeden případ salmonelózy u lidí, tak se předpokládá, že nejméně dalších devět případů hlášeno není.
Abychom udrželi relativně dobrou nákazovou situaci, je třeba mimo jiné podporovat co nejvíce domácí produkci potravin živočišného původu, nadále uplatnovat cílenou surveillance a ochranu našeho území před zavlečením animálních infekcí, zejména přenosných na člověka. Současná a budoucí nákazová rizika vyžadují náležitě prakticky proškolit, včetně simulačních cvičení, a podpořit především naše veřejné veterinární i lékařské služby, zejména jejich epizootologické, epidemiologické a laboratorní diagnostické složky, jak po stránce personální, tak i materiální, finanční a legislativní. Úzká spolupráce obou služeb je samozřejmostí.
Klíčová opatření spočívají v revizi stávajících mezinárodních dokumentů podporující vývoz animálních komodit, které nejsou prosté zárodků infekcí a v následném zrušení všech dokumentů a ustanovení podporujících vývoz těchto infekcí. Je třeba obnovit všeobecné principy férového obchodu jako je garance kvality, v našem případě bezinfekčnost komodity, jakož i otevřenou deklaraci o této kvalitě pro uživatele, tj. pro chovatele a spotřebitele. Cenová diferenciace musí být v souladu se stupněm zdravotní kvality a ne, aby dovozní stát platil dovoz zdravotníách problémů stejně jako za bezinfekční dovoz. Kupující, tj. platící strana musí mít právo požadovat plnou zdravotní kvalitu anebo i odmítnout animální komiditu neodpovídající bezinfekční kvalitě, aniž by musel písemně vědecky zdůvodnovat riziko zavlečení infekce jak vyžadují nelogicky současné mezinárodní dokumenty pro tento typ obchodu.